keskiviikko 18. huhtikuuta 2018

”Ei ne kuitenkaa tuu” - vai tulevatko sittenkin? Kokemus vanhempien osallistamisesta oppimisympäristöjen kehittämisessä



Hartolan päiväkoti Vantun Saturuusujen ryhmä halusi ottaa vanhemmat mukaan MUN PÄIVÄKOTI - hankkeen oppimisympäristöjen kehittämiseen. Päiväkodin kehittämisillassa henkilöstö esitteli idean minulle ja innostuin heti! Tanhupalloa lainatakseni: ”WAU!” Ihan loistava idea!  

Saturuusujen henkilökunta lähetti kirjeen koteihin joissa kerrottiin mahdollisuudesta tulla kiertämään päiväkodin tiloja pääsiäisviikolla lapsia tuodessa tai hakiessa ja esittämään kehittämisehdotuksia päiväkodin oppimisympäristöihin. Henkilöstö kertoi myös lapsille kirjeen sisällöstä. Viikon aikana Saturuusujen kuudestatoista perheestä 12 kävi lastensa kanssa kiertämässä päiväkodin tiloja. Samalla he kirjasivat tiloissa oleville lapuille ajatuksiaan ja kehittämisehdotuksiaan oppimisympäristöihin liittyen. 

Lapset toimivat vanhemmilleen innokkaina oppaina. He esittelivät vanhemmilleen tarkasti mitä missäkin voi tehdä ja leikkiä. Henkilökunnalle jäi mielikuva, että vanhempien oli helppo tulla katselmukseen. Katselmus oli helposti toteutettava tapa antaa vanhemmille mahdollisuus kertoa ajatuksiaan päiväkodin tiloista. Lapset kokivat myös tärkeäksi oman roolinsa oppaana. 

Vanhempien palautteiden pohjalta kehitettäviksi asioiksi nousi mm. värin lisääminen ympäristöön, liikuntamahdollisuuksien lisääminen, akustiikan parantaminen. Positiivisina asioina vanhemmat näkivät sen, että Vantussa on valoisat tilat, jotka sisältävät paljon pieniä leikkitiloja. He kokivat myös että lasten töitä on kivasti esillä ja päiväkodissa on kivoja leluja. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tehty matka on yhtä tärkeä kuin määränpää - myös kehittämistyössä

Kehittämistyön päättyttyä on aika katsoa, mihin purjehduksemme kehittämisen merillä päätyi ja millaisissa satamissa purtemme pysähtyi. M...