Oppimisympäristöjen kehittämisen kohteita lähdettiin
kartoittamaan kehittämispäiväkotien ja ammattikorkeakoulun opiskelijoiden
yhteistyössä. Maaliskuussa pidetyssä yhteisessä kehittämispäivissä päiväkotien henkilöstö
esitteli omia oppimisympäristöjään lasten ottamien valokuvien ja ympäristöistä
kuvattujen videoiden kautta. Päiväkodeissa kartoitettiin lasten mielipiteitä oppimisympäristöistä. Tätä tehtiin esimerkiksi valokuvaamalla. Lapset kuvasivat lempipaikan ja tylsän paikan päiväkodista ja
kertoivat miksi ovat kuvanneet kyseiset paikat.Lisäksi henkilöstö teki havainnointia lasten sijoittumisesta eri tiloihin, jotta saatiin käsitys siitä,
mitkä tilat ovat suosittuja leikkipaikkoja ja onko joitakin tiloja jotka ovat
vähäisellä käytöllä. Kerättyä tietoa käytettiin päiväkotien omien kehittämiskohteiden määrittelyssä ja tieto jaettiin opiskelijoille kehittämispäivässä.Näin opiskelijat saivat tietoa kaikkien 15 kehittämispäiväkodin ympäristöistä.
Kehittämispäivän jälkeen opiskelijat jalkautuivat seitsemään päiväkotiin
keräämään tietoa oppimisympäristöistä. Päiväkodeista oli opiskelijoille valittu
yhteistyöryhmä, jonka lasten ja henkilöstön kanssa opiskelijat työskentelevät. Ensimmäisellä kerralla opiskelijat tutustuivat
tiloihin ja keskustelivat henkilöstön kanssa. Toisella kerralla he tutustuivat lapsiryhmän lapsiin ja
kolmannella kerralla he ideoivat oppimisympäristöjä lasten kanssa. Opiskelijat
suunnittelivat oppimisympäristöjen ideoinnin työskentelytavat yhteistyöryhmänsä henkilöstöä
apuna käyttäen. Näin tiedonkeruu saatiin tehtyä kunkin lapsiryhmän erityispiirteet
huomioiden. Kaikissa ryhmissä toteutettavaksi työskentelyksi sovittiin graafinen fasilitointi, jossa
opiskelijat piirsivät näkyviin lasten esiin tuomia asioita unelmien
päiväkodista. Tässä erään päiväkotiryhmän lasten ajatuksia unelmien päiväkodista näkyväksi piirrettynä.
Huhtikuun alussa pidetyssä kehittämispäivässä opiskelijat esittelivät
kehittämispäiväkotien henkilöstölle päiväkotien ympäristössä
havaitsemiaan kehittämiskohteita sekä lasten kanssa työskentelyssä esiin
nousseita ajatuksia ja ideoita oppimisympäristöjen kehittämiseksi.Opiskelijat olivat kiinnittäneet huomiota esimerkiksi päiväkotien ympäristöjen niukkaan värien käyttöön, vähäiseen tekstiilien tai muiden pehmeiden pintojen määrään sekä yksipuoliseen valaistukseen, joka ei useinkaan ole säädettävissä. Lasten kanssa toteutetussa työskentelyssä nousi vahvasti esille lasten toive aktiiviseen liikkumiseen ja majojen rakenteluun.Seuraavaksi työskentelyssämme opiskelijat innovoivat keräämänsä tiedon pohjalta uudenlaisia ratkaisuja oppimisympäristöihin ja esittelevät työskentelyään seuraavassa kehittämispäivässämme 3. toukokuuta. Kehittämispäiväkotien henkilöstöllä on työn alla oppimisympäristön arvioinnin kriteerien luominen valitsemalleen kehittämiskohteelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti