maanantai 16. huhtikuuta 2018

Myötätuulessa etenemme vauhdikkaasti!

Maaliskuu oli melkoista hulinaa MUN PÄIVÄKOTI - hankkeen kehittämispäiväkodeissa! Opiskelijat ja päiväkotien henkilöstö ovat keränneet tietoa, jotta sekä seudulliset kehittämisen kohteet että kehittämisyksiköiden omat kehittämisen kohteet saadaan kartoitettua. Tässä blogikirjoituksessa kootaan yhteen kehittämiskohteiden kartoittamista. Tulevissa blogikirjoituksissa avataan vanhempien osallistamista oppimisympäristöjen kehittämisessä sekä lasten kanssa toteutettuja työskentelytapoja oppmisympäristöjen kehittämisen kohteiden kartoittamisessa.

Oppimisympäristöjen kehittämisen kohteita lähdettiin kartoittamaan kehittämispäiväkotien ja ammattikorkeakoulun opiskelijoiden yhteistyössä. Maaliskuussa pidetyssä yhteisessä kehittämispäivissä päiväkotien henkilöstö esitteli omia oppimisympäristöjään lasten ottamien valokuvien ja ympäristöistä kuvattujen videoiden kautta. Päiväkodeissa kartoitettiin lasten mielipiteitä oppimisympäristöistä. Tätä tehtiin esimerkiksi valokuvaamalla. Lapset kuvasivat lempipaikan ja tylsän paikan päiväkodista ja kertoivat miksi ovat kuvanneet kyseiset paikat.Lisäksi henkilöstö teki havainnointia lasten sijoittumisesta eri tiloihin, jotta saatiin käsitys siitä, mitkä tilat ovat suosittuja leikkipaikkoja ja onko joitakin tiloja jotka ovat vähäisellä käytöllä. Kerättyä tietoa käytettiin päiväkotien omien kehittämiskohteiden määrittelyssä ja tieto jaettiin opiskelijoille kehittämispäivässä.Näin opiskelijat saivat tietoa kaikkien 15 kehittämispäiväkodin ympäristöistä.

Kehittämispäivän jälkeen opiskelijat jalkautuivat seitsemään päiväkotiin keräämään tietoa oppimisympäristöistä. Päiväkodeista oli opiskelijoille valittu yhteistyöryhmä, jonka lasten ja henkilöstön kanssa opiskelijat työskentelevät.  Ensimmäisellä kerralla opiskelijat tutustuivat tiloihin ja keskustelivat henkilöstön kanssa. Toisella kerralla he tutustuivat lapsiryhmän lapsiin ja kolmannella kerralla he ideoivat oppimisympäristöjä lasten kanssa. Opiskelijat suunnittelivat oppimisympäristöjen ideoinnin työskentelytavat yhteistyöryhmänsä henkilöstöä apuna käyttäen. Näin tiedonkeruu saatiin tehtyä kunkin lapsiryhmän erityispiirteet huomioiden. Kaikissa ryhmissä toteutettavaksi työskentelyksi sovittiin graafinen fasilitointi, jossa opiskelijat piirsivät näkyviin lasten esiin tuomia asioita unelmien päiväkodista. Tässä erään päiväkotiryhmän lasten ajatuksia unelmien päiväkodista näkyväksi piirrettynä.


Huhtikuun alussa pidetyssä kehittämispäivässä opiskelijat esittelivät kehittämispäiväkotien henkilöstölle päiväkotien ympäristössä havaitsemiaan kehittämiskohteita sekä lasten kanssa työskentelyssä esiin nousseita ajatuksia ja ideoita oppimisympäristöjen kehittämiseksi.Opiskelijat olivat kiinnittäneet huomiota esimerkiksi päiväkotien ympäristöjen niukkaan värien käyttöön, vähäiseen tekstiilien tai muiden pehmeiden pintojen määrään sekä yksipuoliseen valaistukseen, joka ei useinkaan ole säädettävissä. Lasten kanssa toteutetussa työskentelyssä nousi vahvasti esille lasten toive aktiiviseen liikkumiseen ja majojen rakenteluun.

Seuraavaksi työskentelyssämme opiskelijat innovoivat keräämänsä tiedon pohjalta uudenlaisia ratkaisuja oppimisympäristöihin ja esittelevät työskentelyään seuraavassa kehittämispäivässämme 3. toukokuuta. Kehittämispäiväkotien henkilöstöllä on työn alla oppimisympäristön arvioinnin kriteerien luominen valitsemalleen kehittämiskohteelle.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tehty matka on yhtä tärkeä kuin määränpää - myös kehittämistyössä

Kehittämistyön päättyttyä on aika katsoa, mihin purjehduksemme kehittämisen merillä päätyi ja millaisissa satamissa purtemme pysähtyi. M...