Kaarikadun päiväkoti Lahdesta on yksi viidestätoista MUN PÄIVÄKOTI –
hankkeen kehittämispäiväkodista. Tässä blogikirjoituksessa kerrotaan lasten
kanssa tehdystä tilojen kartoituksesta.
Jokainen ryhmä sai tehtäväksi ottaa lasten kanssa kuvia
kivoista ja tylsistä paikoista päiväkodin sisätiloissa. Lapset ottivat kuvia
puhelimilla tai iPadeillä ja aikuiset kirjasivat ylös lasten kommentteja. Päiväkotiin
perustettiin WhatsApp-ryhmä, johon kuvat ja kommentit koottiin. Ne olivat siten
kaikkien nähtävillä ja käytettävissä.
3 – 5 vuotiaiden lasten ryhmässä katsoimme kuvia videotykin
kautta ja keskustelimme lasten kanssa niistä. Sama paikka on jonkun mielestä
mieluisin ja toisen mielestä tylsin ja esim. sänky on kiva leikkipaikka ja
tylsä paikka, kun pitää nukkua.
Tässä on muutamia esimerkkejä lasten kuvaamista paikoista
kommentteineen.
"Kivoin huone on perähuone, koska siellä on tosi monta eri leikkiä." Aikuisen huomautus: Tilassa on valmiina kotileikkivarusteet. Lisäksi lapset voivat viedä sinne ne lelut ja materiaalit joita leikkin tarvitsevat.
"Kivoin paikka
päiväkodissa on sali, kun siellä voi tehdä niin paljon kaikkea kivaa."
”Pomppis on kivoin!” (Pomppis on pieni liikuntatila)
"Tylsin
paikka on eteinen, koska kun tässä leikkii, niin aina joku
keskeyttää tai häiritsee, kun lapsia ja aikuisia tulee
ja lähtee."
Lasten ottamia kuvia on hyödynnetty myös niin, että niitä on tulostettu ja leikitty aarteen etsintää valokuvasuunnistuksen tapaan. Lapset paketoivat itse pieniä värillisiä timantteja folioon ja veivät niitä kuvien osoittamiin paikkoihin. Sitten jaettiin kartat, eli samat kuvat ja aarrejahti alkoi. Ilo ja riemu olivat ylimmillään, kun aarteita löytyi. Ei haitannut, vaikka olisi itse ollut piilottamassa niitä.
Lasten ottamia kuvia on hyödynnetty myös niin, että niitä on tulostettu ja leikitty aarteen etsintää valokuvasuunnistuksen tapaan. Lapset paketoivat itse pieniä värillisiä timantteja folioon ja veivät niitä kuvien osoittamiin paikkoihin. Sitten jaettiin kartat, eli samat kuvat ja aarrejahti alkoi. Ilo ja riemu olivat ylimmillään, kun aarteita löytyi. Ei haitannut, vaikka olisi itse ollut piilottamassa niitä.
Tarkoitus on hyödyntää lasten ajatuksia tiloista ja miettiä
lasten kanssa miten tylsiä paikkoja voisi muuttaa kivemmaksi vai tarvitseeko
niitä muuttaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti